Nowa ulga sponsoringowa
1 stycznia 2022 roku zmieniły się przepisy dot. rozliczania wydatków na cele sponsoringowe. Przedsiębiorcy odliczą 150% kosztów poniesionych na płatności związane ze sponsoringiem.
Z ulgi będą mogli skorzystać wszyscy przedsiębiorcy płacący PIT według skali i według stawki liniowej 19 proc. oraz podatnicy CIT. Jest ona skierowana zarówno do prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, jak i do dużych spółek.
Jak to działa?
Wydatki ponoszone na podstawie umów sponsoringu zawartych z klubem sportowym są już zaliczane w całości do kosztów uzyskania przychodów. Teraz przedsiębiorcy zyskują możliwość odliczenia dodatkowych 50 proc., czyli odliczą w sumie 150 proc. kosztów. To oznacza, że wydając 1 zł, odliczą 1,5 zł. Limitem będzie wysokość uzyskanych w danym roku dochodów z działalności gospodarczej.
Jakie warunki trzeba będzie spełnić?
Przedsiębiorcy odliczą ulgę w zeznaniu rocznym. Po raz pierwszy zastosują ją w deklaracji za 2022 r., czyli w tej składanej w 2023 r., wraz z informacją zawierającą wykaz poniesionych kosztów. Dużą zaletą ulgi jest brak dodatkowych obowiązków. Warunki odliczenia będą takie same, jak wydatków na działalność reklamową. Podstawą jest zawarcie dwustronnej umowy, w której sponsorowany podmiot zobowiązuje się np. do świadczenia określonych usług reklamowych na rzecz sponsora, takich jak zamieszczenie jego logo i nazwy w określonych miejscach.
Podsumowanie:
Przyjmując, że przedsiębiorca współpracujący z klubem sportowym, w zamian za reklamę, przeznaczy na działalność klubu 20 tys. zł to:
opłacając liniowy podatek PIT według 19% stawki w podatku dochodowym, zyskuje 3 800 zł oraz dodatkowo 1900 zł z uwagi na możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania dodatkowego 50% poniesionego kosztu, tj. 10 tys. zł.
Łącznie przedsiębiorca obniża swój podatek o 5 700 zł.
📧 karol.banasik@korona-kielce.pl
📞 695 202 557